- Este în Reşiţa, Judeţul Caraş-Severin
- Construit în 1972
- Deschis turiştilor fără taxă de vizitare
- Locomotivele sunt într-o stare foarte bună
Muzeul Locomotivelor cu Abur este o colecţie de 16 locomotive fabricate la Reşiţa, expusă în aer liber…
- Constructor: inginerul Mircea Popa
- Cod monument Istoric:
Uzinele din Reşiţa au reuşit să menţină o activitate industrială neîntreruptă timp de peste 233 ani. De-a lungul istoriei sale, a fabricat o varietate mare de produse prin care, de multe ori, s-a situat în avangarda progresului tehnic european. În acest context, Uzinele din Reşiţa s-au făcut cunoscute şi prin construcţia de locomotive cu abur, activitate ce a durat aproximativ 100 ani.
Muzeul Locomotivelor cu Abur de la Reşiţa a fost inaugurat la 3 iulie 1972, prin eforturile inginerului Mircea Popa, director al Uzinelor reşiţene pe atunci, la aniversarea unui secol de producţie de locomotive cu aburi la Reşiţa. Printre cele 16 exponate, se numără şi locomotiva Resicza, una dintre cele trei prime locomotive cu aburi construite în sud-estul Europei, la Reşita, în 1872-73. Celelalte două, Bogsan şi Hungaria, au fost casate în anul 1937. Expoziţia mai inculde şi una din cele două locomotive forestiere fabricate în 1925, la fabrica de locomotive a fostei societăţi U. D. R.
În 1961, locomotiva Resicza a fost recuperată de la Câmpia Turzii, unde era garată pe o linie de manevră. Aceasta a fost proiectată de John Haswell (1812 – 1897), originar din Scoţia, dar stabilit la Viena. Piesa este o locomotivă tender cu două roţi cuplate, care se poate înscrie în curbe cu raza de maxim 45 metri, are o forţă de tracţiune de 1125 kg şi 45 CP, la viteza de 11 km/h. Lungimea locomotivei este de 4.48 m, iar greutatea în serviciu, de 11.5 tone.
Resicza a fost construită în atelierele uzinelor StEG Reşiţa, în condiţii improvizate, iar în perioada 1961-1972 a fost garată pe o linie de manevra in fata Fabricii de locomotive (1923) din complexul uzinal local.
Marea produţie de locomotive cu aburi a început, la Reşiţa, în anul 1920, prin proiectarea şi contrucţia următoarelor locomotive:
-
seria 230.000 pentru trenurile de calatori 1932-1936
-
seria 142.000 pentru trenuri grele de calatori 1937-1940
-
seria 50.000 pentru trenuri de marfa 1926-1936
-
seria 150.000 pentru trenuri de marfa 1947-1960
-
seria 131.000 pentru trenuri de călători pe linii secundare 1939-1942
-
seria 151.000 prototipuri pentru trenuri grele 1938-1939
-
locomotive cu ecartament îngust pentru exploatări foriestiere
În această perioadă, la Reşiţa s-au construit 1.461 de locomotive cu abur, din care:
-
311 cu ecartament îngust de 948 mm şi 760 mm
-
924 cu ecartament normal de 1.435 mm
-
224 cu ecartament special de 1524 mm pentru URSS
-
2 cu ecartament special de 1.000 mm pentru Vietnam
Producţia locomotivelor cu aburi la Reşiţa se încheie în anul 1964, cu 10 locomotive de ecartament normal, din seria 150.000, destinate exportului.
Cu două exceptii, cele 16 piese din Muzeul Lovomotivelor, adună un secol de istorie a unei componente importante a industriei constructoare de maşini de pe malurile Bârzavei. Lista locomotivelor, în ordinea anului de fabricaţie:
-
1872 Locomotiva nr. 2 „Resicza”, ecartament 948 mm
-
1909 Locomotiva forestieră CFF 704.209, fabricaţie StEG-Viena
-
1921 Locomotiva de ecartament normal, seria 50.025, fabricaţie Henschel-Kassel
-
1921 Locomotiva de ecartament normal, seria 50.378 – au fost construite după proiectul locomotivei germane G10 şi au fost destinate în principal remorcării trenurilor de marfă grele, fiind şi primele locomotive de cale normală executate la Uzinele Reşiţa pentru Căile Ferate Române, începand din 1926. A fost seria cea mai numeroasă din parcul C.F.R.
-
1925 Locomotiva tender 704.402 cu ecartament îngust, 700 mm – locomotivă clasică utilizată pentru remorcarea trenurilor de călători şi coletărie rapidă.
-
1933 Locomotiva de ecartament normal CFR 230.163
-
1939 Locomotiva de ecartament normal, seria 142.072 – a fost fabricată în România după proiectul locomotivei austriece seria 214, fiind destinată remorcării trenurilor de călători pe secţii de circulaţie cu profil greu şi parcursuri lungi. Au fost construite, între anii 1937-1940, un număr de 79 de unităţi. A fost locomotiva care putea atinge viteza de 140 km/h.
-
1940 Locomotiva de ecartament normal CFR 131.003 – prima locomotivă dintr-o serie de 67 de exemplare, proiectată şi executată integral în România. A constituit tipul de bază pentru tracţiunea trenurilor de călatori şi de marfă pe liniile secundare din Banat.
-
1944 Locomotiva forestieră CFF 704.404
-
1952 Locomotiva tender uzinală CFU 29 – au fost construite 40 bucaţi, pentru a fi folosite exclusiv în cadrul manevrei din halele oţelăriilor aparţinând combinatelor siderurgice de la Reşiţa, Oţelul Roşu, Călan şi Hunedoara. Au fost locomotivele cu cea mai mare sarcină pe osia motoare (23 t.), având o mare aderenţă, în special pe osia 3 (ultima osie), care era şi osie motoare.
-
1952 Locomotiva de ecartament normal CFR 764.103
-
1954 Locomotiva tender uzinală CFU 14
-
1955 Locomotiva de ecartament normal, seria 150.038 – a fost ultimul tip de locomotivă cu abur fabricată în România şi a constituit tipul de bază cel mai modern utilizat de Căile Ferate Române pentru remorcarea trenurilor de marfă.
-
1956 Locomotiva forestieră CFF 764.493 – face parte dintr-un lot de peste 100 de locomotive construite la uzinele din Reşita între anii 1951-1959. Destinate în special servicului pe căile ferate înguste şi forestiere, acest tip de locomotivă s-a dovedit foarte fiabil în exploatare, unele exemplare fiind în serviciu şi astăzi.
-
1958 Locomotiva de ecartament îngust CFR 764.001
-
1960 Locomotiva tender uzinală CFU 28
Starea exponatelor este foarte bună.
Preţ intrare |
Orar de vizită |
Intrarea liberă |
Marţi-Sâmbătă 9.00-17.00 |
Date de contact: Calea Timişoarei, Zona Triaj, Reşiţa, judeţul Caraş-Severin, telefon: 0269431685. |
|
|