De ce să vezi acest obiectiv?
Pentru că aici puteţi parcurge istoria fascinantă a căilor ferate.
- Este în Bucureşti, judeţ Bucureşti
- Inaugurat în 1939, redeschis în 2012
- Deschis turiștilor cu taxă de vizitare.
Muzeul Căilor Ferate Române este un muzeu reprezentativ al României, care poartă vizitatorii prin istorie, de la primul vagon de lemn din Transilvania, până în perioada zilelor noastre…
- Constructor/ Autor: Căile Ferate Române
- Condiții de vizitare: în timpul programului
Muzeul Căilor Ferate Române din Bucureşti îşi are rădăcinile în 1924, odată cu naşterea acestei idei. În acel moment au fost salvate de la dezmembrări locomotive şi vagoane vechi, care staţionau prin depouri, şi au fost aduse pe liniile din parcul Stadionului Giulești şi în sala de 45 m lungime din cadrul arenelor aceluiași stadion. Aici s-a format nucleul Muzeului Ceferiștilor, inaugurat la 10 iunie 1939, în cadrul serbărilor „Ceferiadei”, care aniversau 70 de ani de la deschiderea liniei de cale ferată București Filaret-Giurgiu.
La puţin timp de la deschiderea muzeului, România a intrat în al Doilea Război Mondial. În 1944, în timpul bombardamentelor anglo-americane, au fost distruse o mare parte dintre exponate. Ceea ce mai rămăsese din colecția muzeului distrus, a fost depozitat într-o sală de la parterul Palatului administrativ C.F.R. În 1953, a fost înființat Muzeul Tehnic al Căilor Ferate, amenajat în actuala clădire din Calea Griviței 193 B, care se află în imediata apropiere a Gării de Nord din București. În iulie 1968, muzeul a fost închis pentru reamenajare și a fost redeschis cu ocazia sărbătoririi centenarului liniei București Filaret-Giurgiu, în anul 1969.
Din cauza lucrărilor pentru construirea stației de metrou ,,Gara de Nord’’, de la începutul anilor 90, a fost demolată hala, iar exponatele au fost mutate în celelalte săli ale muzeului sau conservate în depou. După mult timp, muzeul a fost redeschis publicului în 16 mai 2012. Cu această ocazie, a fost inaugurată cea mai mare dioramă feroviară la scara 1:87 din România., care are dimensiunile de 14.4 x 4 m, are 260 m de șine dispuse pe 3 nivele și este complet automatizată.
Patrimoniul Muzeului CFR este foarte valoros, conţinând un număr de 37 de locomotive cu abur, aflate în diverse depouri din ţară. În primul rând, aici putem vedea macheta garniturii trenului care a făcut prima cursă pe o cale ferată în România, în luna octombrie a anului 1869, între București și Giurgiu, fiind tras de locomotiva cu abur Călugăreni. Garnitura, compusă din locomotivă și 3 vagoane de tip clasă, și anume clasa a I-a, a II-a și a III-a, se află în prezent remizată pe o linie din incinta Remizei CFR Mogoșoaia, într-un hangar special amenajat, destinat vagoanelor speciale, reducând la minim degradarea fizică a vagoanelor, fiind ferit de soare, ploaie și zăpadă. Viteza maximă de circulație a acestui tren este de 30 km/h.
Locomotiva Călugăreni a circulat timp 31 de ani, între 1869 și 1900, pe linia București-Giurgiu. Apoi a rămas la depou. A remorcat trenul festiv la serbările „Ceferiadei”, la prima inaugurare a muzeului, din 1939. Locomotiva a fost reparată de mai multe ori, suferind avarii în timpul războiului, iar apoi trebuind să facă spectacol: în anii 1969 și 1994 a suferit reparații capitale pentru a remorca de la București la Giurgiu și retur trenurile de epocă cu ocazia centenarului și, apoi, a împlinirii a 125 de ani de exploatare a căii ferate București – Giurgiu.
La muzeu putem admira prima locomotivă realizată la Reșița, în anul 1873, dar şi machete ale locomotivelor construite în țară, macheta unei instalații de centralizare electrodinamică cu relee, înzestrată cu bloc de linie automat și cu instalații dispecer. Colecția muzeului mai cuprinde vagoane, telegraf Morse (1869), fotografii, acte vechi, costume de ceferiști, obiecte cu caracter memorial legate de personalități cum ar fi Anghel Saligny (1854 – 1925) și Elie Radu (1853 – 1931), cu realizări deosebite în domeniul podurilor feroviare.
Tot din colecţia Muzeului CFR fac parte şi
- locomotiva 683 Tighina, ce a rulat, în 1860, pe linia Cernavodă – Constanța;
- prima locomotivă pe cale îngustă, numărul 001 Lespezi, de pe linia Crasna – Huși (1884);
- locomotiva 20 Racova – prima locomotiva de tip Orleans pentru trenurile accelerate, din 1886;
- locomotiva 142.057, construită în 1939 la Uzinele Malaxa;
- prima locomotivă diesel – electrică, de pe linia București – Brașov, construită de firma Sultzer;
- un parc de automotoare, printre care și automotorul 125, construit în 1906, la Arad;
- vagonul – salon al regelui Carol I din 1879, luminat cu sfeșnice cu lumânări, cu bogate decorațiuni interioare și exterioare;
- locomotiva 40.001, pentru linia cu cremalieră de pe tronsonul Bouțari – Zăicani, construită în 1908;
- locomotiva 140.117 Consolidation, construită în 1920 de firma americana Baldwin Locomotive Works;
- 2 locomotive Pacific, construite de firma germană J.A. Maffei în 1922
Muzeul cuprinde multe materiale şi documente istorice originale, care ilustrează evoluția mijloacelor de transport feroviare, în special a dezvoltării Căilor Ferate Române.
Muzeul CFR de la Bucureşti are trei săli de expoziţie care, pe lângă locomotive şi vagoane, adăpostesc piese precum firmanul sultanului Abdul Medjid din 1857, masa de cabinet, placa de marmura ca a aparţinut inginerului Anghel Saligny, pulverizatorul lui Gheorghe Cosmovici, injectorul de pacura Theodor Dragu, felinare cu gaz originale, uniforme, medalii şi multe alte exponate interesante.
Foto: http://www.forumtrenuri.com/
Preț intrare |
Orar de vizită |
Adulţi: 3 lei Elevi, studenţi, pensionari: 1 leu |
Luni: închis
Marţi: închis
Miercuri – Duminică: 10 -16
|
Date de contact: Calea Griviţei 193B (lângă Gara de Nord), Sector 1, Bucureşti.
Telefon de contact: 0310.808.610
|
|
|