De ce să vezi acest obiectiv?
Pentru că este una dintre mai vechi mocăniţe din întreaga Românie, importantă pentru simbolista sa istorică.
- Este în Alba Iulia, Județ Alba
- Construit în 1895
- Deschis turiștilor fără taxă de vizitare.
- Condiții de vizitare: deschis tot timpul anului
Mocăniţa dintre Alba Iulia şi Zlatna reprezintă un simbol istoric pentru locuitorii zonei întrucât a fost folosită zilnic, timp de aproximativ 100 de ani. Calea ferată îngustă a fost inaugurată în anul 1895 şi a fost folosită până în anul 1981. Realizarea liniei ferate Zlatina – Alba Iulia este legată de numele lui Lukács Béla, director al Căii Ferate Ungare şi, ulterior, secretar de stat în Ministerul Comerţului Exterior al Ungariei, cel care a finanţat construirea ei, neuitând de locul său natal, Zlatna, de care a rămas profund legat, chiar şi după ce a părăsit România.
Iniţial, garnitura de tren era tractată de locomotive cu abur, iar odată cu dezvoltarea tehnologică au fost date în folosinţă locomotive alimentate cu cărbuni. În ultimii ani de funcţionare au fost folosite chiar locomotive pe motorină. Mocăniţa îndeplinea funcţia de a lega satele de pe Valea Ampoiului cu municipiul Alba Iulia. Trenul oprea în 11 gări amenajate de-a lungul căii ferate. Calea ferată cu ecartament îngust avea aproximativ 40 km lungime, iar punctele de alimentare cu apă erau amenajate la Alba Iulia, Sard şi Zlatna.
Traseul în interiorul oraşului Alba Iulia începea din gara actuală, oprea în halta Gara Mică, în centrul oraşului şi în Cetate. După ce traversa oraşul, oprea la Sard şi după, intra pe Valea Ampoiului.
Un aspect mai puţin cunoscut despre calea ferată îngustă Alba Iulia – Zlatna este faptul că de-a lungul ei au fost plantaţi mai mulţi stejari ce umbreau întregul traseu. Dintre toţi aceşti arbori vechi, în prezent mai există doar patru: unul se găseşte în faţa gării din Alba Iulia, doi lângă gara din Sard şi altul lângă gara din Fenes. Considerând vechimea acestor arbori, aceştia ar trebui conservaţi şi protejaţi.
În memoria Mocăniţei de pe traseul Alba Iulia – Zlatna, în zona Gării Mici a fost adusă una din locomotivele care a circulat pe acest traseu în perioada 1972-1974. Pe Valea Arieşului a mai existat o mocăniţă pe traseul Abrud – Turda, linia ferată îngustă având o lungime de 100 km. În prezent, se organizează curse turistice între Abrud şi Câmpeni pe o distanţă de 11 km. Pentru aceste curse se foloseşte o locomotivă adusă de la Brad de către un om de afaceri austriac.
Date de contact: Piata Consiliul Europei, Alba Iulia, jud. Alba. |