- Este pe valea râului Doftana, Județ Prahova
- Data începerii execuției: 1968
- Data dării în folosință: 1971
- Deschis turiștilor fără taxă de vizitare.
Barajul Paltinu este un baraj în formă de arc construit din beton cu înălţimea de 108 metri şi este construit pe valea râului Doftana, în judeţul Prahova, în aval de confluenţa râului Doftana cu valea Păltinoasa, în cheile numite „La Tocile”.
- Amenajare / agrement: da
- Trasee marcate: da/ nu (ex. daca sunt trasee montane in zona)
- Înălțime: 108,00 m
- Lungime (la coronament): 455,00 m
- Volum: 301,00 mii m3
Din cauza condiţiilor geomorfologice dificile ale amplasamentului, a fost adoptată varianta unui baraj de beton în arc cu dublă curbură cu rost perimetral. Adoptând această soluţie s-a implicat realizarea unui soclu de fundaţie prelungit pe malul stang cu o aripă parabolic. Acest soclu permite permite o simetrizare a secţiunii în care este executat barajul propriu zis, precum şi o preluare mai bună a diferitelor module de elasticitate ale rocii de pe cei doi versanţi.
De asemenea, soclul ce permitea o adaptare mai bună la condiţiile geologice locale, prin plombarea zonelor cu rocă alterată. Terenul de fundaţie a fost consolidat printr-un voal de etanşare realizat prin injecţii cu lapte de ciment. Între barajul parabolic şi versântul stang s-a mai executat şi o culee de beton, care contribuie la o conlucrare mai bună a barajului cu versantul.
Înălţimea barajului deasupra fundaţiei este de 108 metri, cota coronamentului fiind de 654 metri, iar lungimea totală a coronamentului barajului este de 455 de metri. Pentru stabilizare au mai fost executate lucrări de consolidare a ambilor versanţi prin ancorare a ambilor versanţi cu cabluri pretensionate.
Cu toate că au fost luate aceste precauţii, în timpul primei umpleri a lacului, s-au constatat infiltraţii mari pe sub soclu, depăşind 150 de litri pe secundă şi deplasări ale structurii la contactul dintre arcul central şi aripa parabolică. Pentru a combate acestea s-au făcut diferite lucrări suplimentare printre care suplimentarea sistemului de drenaj şi acoperirea părţii din aval a versantului stâng cu blocuri de beton în trepte de 6 – 8 metri, ancorate în adancime cu cabluri pretensionate.
Astfel după ce au fost luate aceste măsuri, infiltraţiile au încetat iar comportarea barajului şi a versanţilor au rămas în limitele admisibile. Lucrările la baraj au început în anul 1966 şi a fost dat în funcţiune în anul 1971. A doua etapă a consolidării a fost între anii 1976 – 1982.